خانه / اخبار / آقامحمدی در گفتگو با مهر: ضرورت دیپلماسی فعال با چین/تعاملات تجاری بیشتری باشرق داشته باشیم

آقامحمدی در گفتگو با مهر: ضرورت دیپلماسی فعال با چین/تعاملات تجاری بیشتری باشرق داشته باشیم

تاریخ: ۲ بهمن ۱۳۹۷

عضو سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: ضرورت برخورداری از یک دیپلماسی فعال و همه‌جانبه با چین و نه صرفا برقراری یک رابطه ساده با آنها در شرایط فعلی، برای کشور بسیار محسوس است.

ابراهیم آقامحمدی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص لزوم گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با چین اظهار داشت: کشورهای غربی تاکنون در موضوع تحریم‌ها علیه ایران همراه آمریکا بودند اما برخی دیگر از کشورها در دوران تحریم‌ها تا آنجا که امکان داشتند مبادلات تجاری خود را با ایران ادامه دادند و از جمله آنها کشور چین است و شاید بتوان گفت ۹۰ درصد این کشورها در بلوک شرق قرار دارند.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و جایگاه بین‌المللی چین به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد ما می‌توانیم اعتماد و اتکای بیشتری در مبادلات تجاری و سیاسی خود با این کشور داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جمعیت زیاد چین بازار مناسبی جهت صادرات کالاهای ایرانی به حساب می‌آید، تصریح کرد: ضرورت برخورداری از یک دیپلماسی فعال و همه‌جانبه با چین و نه صرفاً برقراری یک رابطه ساده با آنها در شرایط فعلی، بسیار محسوس است.

آقامحمدی در خصوص نقش و اهمیت سفرا در تعمیق و توسعه روابط دو طرف به خصوص در بُعد افزایش روابط تجاری تصریح کرد: اگر سفیر از ظرفیت و جایگاه مناسبی در کشور هدف برخوردار باشد، توانایی اجرای ظرایف و فنون دیپلماتیک را بداند و آگاه به مسائل روابط بین الملل باشد می‌توان به رشد زمینه‌های لازم جهت افزایش تعاملات تجاری میان دو طرف امیدوار بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، اگر سفیر فردی فعال و تاثیر گذار باشد می‌تواند زمینه های تقویت تعاملات و مناسبات میان بخش های مختلف دولتی و خصوصی در داخل و خارج از کشور را فراهم کند و ارتباطات بیشتری را میان دو طرف ایجاد و روابط موجود را گسترش و تعمیق دهد.

درباره admin

bigtheme