خانه / اخبار / طی یادداشتی در روزنامه حمایت: بازهم تحریم !

طی یادداشتی در روزنامه حمایت: بازهم تحریم !

تاریخ:۷ آبان ۹۶

۱- مجلس نمایندگان آمریکا در راستای اقدام دولت این کشور برای ایجاد محدودیت در فعالیت‌های موشکی کشورمان و در امتداد قطعنامه آمریکایی ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، پنجشنبه هفته گذشته، طرح موسوم به «قانون موشک‌های بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی» را با ۴۲۳ رأی موافق و تنها ۲ رأی مخالف به تصویب رساند. این مصوبه که بناست طبق روال قانونی، به مجلس سنا و سپس برای اجرایی شدن به کاخ سفید برود، از دولت آمریکا می‌خواهد که پس از ۹۰ روز از قانونی شدن این طرح، از زنجیره تأمین برنامه موشکی ایران شامل افراد و شرکت‌هایی که این فرایند را «به میزان چشمگیری تسهیل، پشتیبانی و یا به شکل دیگری کمک کرده باشند»، گزارشی به کنگره ارائه کند.  این طرح همچنین به رئیس‌جمهور اختیارات لازم را می‌دهد که افراد حقیقی و حقوقی را که بااطلاع از برنامه موشکی ایران، در آن مشارکت کرده و تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی را نقض کرده‌اند، در فهرست تحریم قرار دهد.
۲- در طرح فوق‌الذکر و قوانینی که در کنگره، کاخ سفید و سازمان ملل علیه توان موشکی جمهوری اسلامی به تصویب رسیده‌اند، سخن از «سلاح‌های متعارف» به میان آمده و هدف اصلی آن درنهایت، محدود کردن تمام توانمندی‌های نظامی و تسلیحاتی کشورمان است؛ کما اینکه «اولی هاینون» رئیس اسبق بخش پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کارشناس کنونی اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، در نشستی تحت عنوان «تصمیم رئیس‌جمهور در مورد ایران: گام بعدی»، اخیراً استدلال کرده است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره موشک‌های بالستیک، باید به موشک‌های کروز ایران نیز تسری یابد و محدودیت برد موشک‌ها و توانایی حمل کلاهک آن‌ها کاسته شود.  این در حالی است که تاکنون در دنیا هیچ معاهده‌ای برای محدود کردن قابلیت‌های موشکی به تصویب نرسیده و همه معاهدات بین‌المللی در سایر حوزه‌ها ازجمله سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و … مصوب شده‌اند، زیرا توان موشکی در زمره سلاح‌های متعارف (Conventional Weapons) طبقه شده و محدودیتی برای آن وجود ندارد. درنتیجه، این طرح آمریکایی برخلاف عرف بین‌المللی و نشان‌دهنده نگرانی و اضطراب زائدالوصف طرف مقابل از قدرت نظامی و اقتدار جمهوری  اسلامی است که البته ابعاد آن، فراتر از بحث موشکی است.  لازم به ذکر است که محدودیت‌های اعمال‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، دارای محدودیت‌های زمانی پنج و هشت‌ساله است و با توجه به اینکه ۲ سال از اجرای برجام گذشته، برخی از آن‌ها باید تا سه سال دیگر، برطرف شوند اما طرح جدید مجلس نمایندگان، فاقد محدودیت زمانی است و لذا ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیز هست.
۳- از طرفی، «مایک پمپئو»، رئیس سازمان سیا در سخنرانی خود پس از ارجاع برجام به کنگره، در هیئت اندیشه‌ورز «FDD» (بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها)، اجرای قانون «کاتسا» را تلویحاً در جهت جلوگیری از رشد اقتصادی ایران عنوان کرد ولی خیز تحریمی جدید کنگره، ایجاد محدودیت و تأثیرگذاری بر ارتباطات فناوری و علمی کشور است، چراکه در متن قانون اخیر آمده است که هر فناوری مرتبط با موشک‌های بالستیک ایران، مشمول تحریم می‌شود. تحریم فناوری کشور به‌وسیله این مصوبه به این معناست که برای پرتاب یک موشک، حوزه‌های مختلف مهندسی بکار گرفته می‌شوند و کمتر رشته مهندسی‌ای وجود دارد که در روند تولید و پرتاب موشک مورداستفاده قرار نگیرد؛ به همین دلیل، همه رشته‌های مهندسی در این حوزه، به بهانه مقابله با توان موشکی، در معرض تحریم‌ و محدودیت قرار می‌گیرند. این رویه، برخلاف بند ۲۹ برجام نیز محسوب می‌شود، چراکه طرف مقابل برای عدم اخلال در مراودات علمی و اقتصادی کشور تعهد داده است.
۴- نکته مهم دیگر اینکه، آمریکایی‌ها برجام را برای مطامع استکباری خود، گروگان گرفته‌اند، به‌گونه‌ای که تحریم‌هایی که تا پیش از برجام سابقه نداشتند، بعد از توافق هسته‌ای، با شدیدترین شکل خود به تصویب رسیدند که نمونه آن، قانون کاتسا (مادر تحریم‌ها) است. ازاین‌رو، برداشتی که از رویکرد ضدایرانی آمریکا طی دو سال گذشته می‌توان داشت این است که حریف، از همه ابزارهای موجود برای فشار بیشتر در حال استفاده است. انتظار این بود پس از انجام همه تعهداتمان و پیش‌پرداخت‌هایی که انجام شد، از حجم و گستردگی فشارها کاسته شود ولی نه‌تنها سایه تحریم‌ها از سر کشور کم نشد بلکه تعداد و عمق آن‌ها نیز فزونی یافت. قانونی که در صحن مجلس نمایندگان به تصویب رسید، در حقیقت نشان‌دهنده این واقعیت است که طرف مقابل، حتی با انجام تعهدات بی‌کم‌وکاست از سوی ایران اسلامی، دست از خصومت برنخواهد داشت و بر همین قیاس، نمی‌توان در حوزه‌های دیگر نیز با آمریکا مذاکره کرد.
۵- از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر اواخر هفته پیش از هدف غایی شیطان بزرگ از بدعهدی، کارشکنی‌ها و تحریم‌ها پرده برداشت و تصریح کرد واشنگتن در پی تحقق رؤیای سرنگونی نظام است. آمریکایی‌ها در مدتی که پس سرنگونی دولت مصدق گذشته، هنوز به قدرت استراتژیک ایران اسلامی واقف نشده‌ و فکر می‌کنند که هنوز هم می‌توانند با طناب پوسیده کودتا، تحریم و فشار، جمهوری اسلامی را ساقط کنند. افزون بر این، به این واقعیت هم اشراف دارند که حربه‌های دیگر مثل فتنه‌افروزی و تفرقه‌افکنی کارایی خود را برای براندازی ازدست‌داده‌اند؛ بر همین مبنا، تصور می‌کنند که تجربه مذاکره هسته‌ای را می‌توانند در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای تکرار کرده، از این رهگذر، عوامل اقتدار ایران را یکی پس از دیگری از بین برده و به‌زعم خود، به هدف سرنگونی ایران برسند.  تحریم حز‌ب‌الله لبنان هم که یک روز پیش از رأی‌گیری طرح اخیر مجلس نمایندگان صورت گرفت نیز درواقع یک طرح ضدایرانی بود زیرا جمهوری اسلامی، حامی اصلی مقاومت اسلامی لبنان و به‌طورکلی، پشتیبان جبهه مقاومت است. آمریکا از یک‌سو ادعا می‌کند با داعش مبارزه می‌کند و از طرف دیگر، نیرویی که عملاً ضربات مهلکی را بر پیکره تروریسم وارد کرده، مورد تحریم قرار می‌دهد که این اتفاق، نمونه‌ بارز تناقض در سیاست‌های اعلامی و اعمالی آمریکا به شمار می‌رود. و بالاخره باید گفت قانون‌گذاران آمریکایی با تصویب طرح ضدموشکی جدید، بار دیگر صراحتاً برجام را نقض کرده و بر اساس بند دوم شروط ۹ گانه رهبر معظم انقلاب، لازم است پاسخ قاطعی به آن داده شود. ازآنجاکه مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت آراء به این طرح رأی داده‌اند، اجرای قوانین گذشته و تصویب طرحی جدید در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به این مصوبه، بیش‌ازپیش ضروری به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود که نمایندگان انقلابی با اکثریت قاطع آراء، خصومت جدید آمریکایی‌ها را بی‌پاسخ نگذارند.

درباره admin

bigtheme