خانه / بهارستان / مجوزمجلس برای سرمایه گذاری درمناطق محروم و کمتر توسعه یافته

مجوزمجلس برای سرمایه گذاری درمناطق محروم و کمتر توسعه یافته

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه صورت گرفت:

مجوزمجلس برای سرمایه گذاری درمناطق محروم و کمتر توسعه یافته

majlisتهران – ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سازمان های گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های شهرک های صنعتی و صنایع کوچک ایران اجازه دادند برای سرمایه گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور تا سقف ۴۹ درصد در قالب شخص حقوقی مشارکت کنند.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز عصر مجلس موارد مورد ایراد شورای نگهبان در تبصره های ۵، ۶، ۸ و ۱۰ را اصلاح کردند.

براساس این اصلاح نمایندگان در بند (ز) تبصره ۵ این لایحه مصوب کردند به منظور سرمایه گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به سازمان های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت های شهرک های صنعتی و صنایع کوچک ایران اجازه داده می شود با بخش خصوصی و تعاونی تا سقف ۴۹ درصد در قالب شخص حقوقی مشارکت نمایند.

پیشنهاد این بند توسط ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم لرستان در مجلس مطرح شد که در نهایت نمایندگان با ۱۳۵ رای موافق، ۱۲ رای مخالف، ۴ رای ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر با این پیشنهاد موافقت کردند.

پیش از آن، نمایندگان در این بند تبصره ۵ مصوب کرده بودند که به منظور سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و فناوری های نوین با اولویت طرح های نیمه تمام که دارای مجوز سرمایه گذاری مشترک (حداقل ۵۱ درصدی) با سازمان های توسعه ای (ایدرو و ایمیدرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی) می باشند صندوق توسعه ملی مجاز است برای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و دارای صلاحیت متقاضی از طریق بانک های عامل، تسهیلات ارزی مورد نیاز را تامین و پرداخت کند که این بند مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه علنی امروز (دوشنبه) بند الحاقی ۵ تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور را حذف کردند. براساس این بند که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی که در چارچوب قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مصوب ۴ خرداد ۱۳۸۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام ثبت شده و مجوز فعالیت گرفته اند مشروط به این که حداقل ۵۰ درصد از کل سرمایه گذاری طرح توسط شریک خارجی تامین شده باشد از شمول جزء ۵ بند (ط) ماده ۸۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مستثنی هستند.

همچنین نمایندگان مجلس در یک اصلاح ویرایشی تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور مصوب کردند به دلیل آن که در تمام این تبصره از کلمه «سکوک» استفاده شده کلمه «سکوک اسلامی» جایگزین آن شود.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان تبصره ۸ این لایحه را با ۱۳۹ رای موافق، ۵ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر حذف کردند.

در بخشی از این تبصره آمده بود: به منظور افزایش کارآمدی و اثربخشی طرح های سرمایه ای و استفاده از ظرفیت های بخش های غیردولتی با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند برای شروع عملیات اجرایی پروژه ها و طرح های تملک دارایی سرمایه ای در این قانون و یا طرح های بزرگ مصوب از محل منابع داخلی شرکت های دولتی با رعایت مواد ۲۲ و ۲۳ قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۰ اسفندماه ۱۳۵۱ و قانون برگرازی مناقصات مصوب ۳ بهمن ماه ۱۳۸۳ براساس مفاد این تبصره اقدام کنند.

همچنین نمایندگان در تبصره ۱۰ این لایحه برای تامین نظر شورای نگهبان یک اصلاح ویرایشی انجام دادند که بر این اساس عبارت «افشرده (کنسانتره)» جایگزین کلمه «کنسانتره» شد.

درباره admin

bigtheme