خانه / اخبار / ابراهیم آقامحمدی در گفت‌وگو با رسالت: اشرافیت در ساختار اداری کشور رسوخ کرده است

ابراهیم آقامحمدی در گفت‌وگو با رسالت: اشرافیت در ساختار اداری کشور رسوخ کرده است

ابراهیم آقامحمدی نماینده دوره نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با سیاست با بیان اینکه انقلاب اسلامی با محوریت رهبری بود که به ظواهر دنیا اهمیت نمی‌داد، گفت: معیارها در زندگی حضرت امام(ره) بی‌توجهی به مال و ثروت دنیا بود به علت اینکه مکتب اسلام همین بوده و اسلام، انسان را از تجمل‌گرایی و اشراف‌گرایی باز می دارد، بعد از حضرت امام، مقام معظم رهبری هم در این ۳۰ سال زعامت بر کشور همین روش را اتخاذ کرده است.

آقامحمدی با بیان اینکه از ابتدا پایه انقلاب اسلامی بر اساس ساده زیستی بنا نهاده شد گفت: اول انقلاب و در زمان جنگ این معیارها رعایت شد و از فرمانده تا رده های مختلف تقریبا یک حقوق دریافت می‌کردند مثلا در سپاه که ما بودیم در آن زمان همه افراد حقوق ۲۲۰۰ تومان می‌گرفتند، اما به‌مرور رویه ها در سازمانهای مختلف تغییریافت و پست و مقام اهمیت یافت و بین رده‌های مختلف مدیریتی و کارمندی تفاوت‌های بسیاری لحاظ شد، آرام‌آرام رویه‌هایی در ساختار کشور گذاشته شد که با روح عدالت اسلامی در تضاد بود، امتیازات خاصی به وزیر به وکیل، و سایر مدیران کشور داده شد.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه رویه‌های نادرست حقوق در سال‌های بعد از جنگ گسترش یافت تشریح کرد: این رویه‌ها به‌جایی رسید که یک وزیر یا نماینده مجلس یا یک مدیر در وزارت نفت و در مناصب دیگر ۳۰ تا ۴۰ میلیون حقوق دریافت کند و یک کارگر دریافتی یک‌میلیون و پانصد هزارتومانیدداشته باشد.
آقامحمدی با اشاره به اینکه اگر مدیری این حقوق‌ها را تکذیب کند دروغ گفته است تصریح کرد: امتیازاتی مانند حق دفتر، حق تلفن، حق سفره، حق بهره وری و امکاناتی دیگر نظیر وام، های بی بهره یا کم بهره، ماشین، منزل م غیرو که به مدیران داده می‌شود متناسب با نیازهای یک مدیر نبوده و بسیار بیشتر از نیازهای اوست و این رویه در تضاد با عدالت و مساوات  بوده و به ‌هیچ‌وجه این امتیازات به کارمندان و مردم عادی داده نمی‌شود.
نماینده مجلس نهم در ادامه گفت: واقعیت این است که اشرافیت در روح ‌بخش بزرگی از مسئولان کشور و در ساختارهای سازمانی کشور رسوخ کرده و متأسفانه این تبعیض در دستگاه‌های اداری کشور جا افتاده است۱۴درصد بودجه نفت را یکجا به وزارت نفت می‌دهیم و نظارت چندانی بر آن نیست. دیده‌شده که نماینده مجلسی قصد نظارت بر وزارت نفت را داشته اما در وزارت نفت استخدام‌ شده و نظارت را رها کرده است.
آقامحمدی راه مبارزه دقیق با اشرافیت و ایجاد ژن‌های خوب و آقازاده‌ها را شفافیت و ایجاد قانون‌های جدید دانسته و تشریح کرد: باید برای هر پست شرایط خاصی را گذاشت که هر فرد نالایق بارانت و آقازادگی نتواند به آن برسد، امروز هر فردی که به وزارت یا مدیریت یک سازمان می‌رسد دست وی برای تغییرات آن‌چنان باز بوده که هر تغییری را ایجاد کرده و هر فردی را که بخواهد در هر منصبی منصوب می‌کند و دستگاه‌های نظارتی هم در این قضیه یا ضعف داشته و یا در برخورد با آن جدی نیستند.
وی ادامه داد: متأسفانه آقازادگی به پدیده‌ای تبدیل‌شده که این افراد از کودکی نورچشمی شده و عادت می‌کنند بدون زحمت، به مناصب خاصی مدیریتی برسند و امتیازات خاص بگیرند. باید بازنگری در قوانین جایی که لازم است بشود  و بعد نظارتی قضیه بسیار قوی‌تر از امروز باشد، نظارت پاک توسط آدم های با سلامت و صلابت. متأسفانه اصحاب قدرت و ثروت در این کشور پا گرفته‌اند و باید برخورد جدی برای از بین بردن آنان کرد. ابراهیم آقامحمدی راه دیگر مقابله با آقازادگی و اشرافیت مسئولان را رسانه‌ها و افکار عمومی دانست و توضیح داد: البته این رویه نباید پوپولیستی شده و مردم و رسانه‌ها از معیار حق خارج شوند، رسانه باید در جهت عدالت حرکت و منصفانه برخورد کند. رسانه باید با رویه شفاف و درست حرکت کند و نباید نگاه سیاسی چپ و راست به اشرافیت کرد.
به گفته وی متأسفانه برخی افراد آن‌قدر پررو شده‌اند که نقد رسانه‌ها نیز بر روی آنان مؤثر نیست، اما رسانه‌ها می‌توانند بر روی اکثریت مدیران تأثیر بگذارند و رویه نادرست آنان را اصلاح کنند.

درباره admin

bigtheme