خانه / اخبار / دیدار آقامحمدی با سفیر ترکیه در تهران

دیدار آقامحمدی با سفیر ترکیه در تهران

دیدار آقامحمدی با سفیر ترکیه در تهران

آقای اومیت یاردیم، سفیر ترکیه در تهران روز شنبه ۳۰/۶/۹۲ با ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

torkie

به گزارش خبر گزاری مجلس سفیر ترکیه در این دیدار با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور خواستار گسترش مناسبات فیمابین تهران – آنکارا در زمینه‌های گوناگون شد و افزود: جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری ترکیه دارد و از این رو گسترش روابط دوستانه فیمابین برای ترکیه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به سفر روز گذشته رییس مجلس ملی ترکیه به تهران این دیدار را موجب تقویت پیوندهای برادرانه و مودت آمیز میان دو کشور خواند و از میزبانی مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد.

اومیت یاردیم در این دیدار گزارشی از اوضاع کشور خود را ارائه نمود و خواستار مراوده بیشتر میان نمایندگان مجالس و مقامات سیاسی دو کشور جهت شناخت بیشتر از واقعیت های همدیگر در راستای  تفاهم در مسائل فی مابین و رخدادهای جهانی و منطقه ای بخصوص جهان اسلام گردید.

در این دیدار که به درخواست سفیر ترکیه انجام گرفت آقای اومیت یاردیم با بیان دیدگاه های خود در خصوص حوادث مصر نظر آقامحمدی را در  این زمینه و برخی ناآرامی های بوجود آمده در کشور ترکیه را جویا گردید.

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلام نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات دو کشور در زمینه های مختلف از جمله فرهنگ اسلامی مشترک گفت؛ دو کشور از فرصت‌ها و توانمندی‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌های دوستانه در زمینه‌های مختلف از جمله در عرصه اقتصادی و بازرگانی برخوردارند و بر لزوم استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت‌ها تاکید کرد و ادامه داد: گسترش روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم در منطقه در تامین امنیت و ثبات خاورمیانه نقش مهمی خواهد داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین افزود: مناسبات پارلمانی از جایگاه ویژه‌ای در روابط میان کشورها برخوردار است و مجلس شورای اسلامی از روند توسعه مناسبات با ترکیه حمایت می‌کند.

آقامحمدی گفت جمهوری اسلامی ایران در امور هیچ کشوری مداخله نمی کند و خواهان صلح و ثبات در همه کشورهای اسلامی می باشد و ثبت و امنیت در کشورهای برادر و همسایه را به نفع همه منطقه می داند وبه پیشرفت و کشور ترکیه هر چه بتواند کمک می نماید.

نماینده مردم خرم آباد با اشاره به تاریخچه پیدایش جمعیت اخوان المسلمین توسط حسن البناء در مصر و و افکار و تلاش های سید قطب و محمد قطب در این راستا انقلاب مصر علیه دیکتاتوری حسنی مبارک را حاصل تلاش هفتاد سال زحمات جمعیت اخوان در زمینه آموزه های دینی به مردم مصر دانست و با توجه به سابقه دانشگاه الازهر مصر را کشوری ممتاز در پیکره جهان اسلام بر شمرد.

وی اقدام ژنرال ابوالفتاح السیسی و فرماندهان ارتش مصر علیه دولت مردمی و قانونی آقای مرسی را کودتا بر ضد انقلاب اسلامی مصر و بیداری اسلامی در منطقه بر شمرد که در آن چند هزار از مردم مسلمان مصر به خاک و خون کشیده شدند .

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیست خارجی مجلس شورای اسلامی به برخی اشتباهات مرسی و اخوانی نیز اشاره نمود و گفت از جمله این اشتباهات که راه را برای موفقیت توطئه گران با حمایت دشمنان امت اسلامی آماده کرد، این بود که مرسی در ساختار حکومت فقط از اخوان المسلمین استفاده کرد و به سایر جریانات اسلامی و گروه های همراه خود در انقلاب توجه نکرد و به جای اینکه ملت مسلمان مصر را ببیند فقط اخوان را تنها همراه خویش احساس می کرد و از این رو بخش عمده ای از ملت به صورت اپوزوسیون در آمدند. اشتباه دیگر اعتماد به آمریکاه بود که از روی ناچاری یا از روی نا آگاهی مرتکب این خطا شدند. دیگر از اشتباهات حکومت اخوان دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از گروه های تکفیری و سلفی و جریانات تندرو بود که باعث ناراحتی بخشی از مسلمانان مصر گردید و دیگر میدان دادن به جریان سلفی و تکفیری در مصر و اقدامات جنایت کارانه آنها علیه سایر فرق اسلامی در این کشور بود.

آقامحمدی اظهار داشت اشغال نظامی کشورهای افغانستان، عراق و لیبی توسط امریکا و غرب که پیامد آن ناامنی و کشتارهای روزانه و ویرانی و غارت ثروت امت اسلامی است تجربه تلخی است که ما نباید جهت حل مشکلات جهان اسلام چشم به راه جنایتکاران و غارت گران غربی باشیم و از آنها کمک بطلبیم. جهان غرب دوست و غمخوار جهان شرق به ویژه کشورهای اسلامی نیست. ما نباید در خصوص سوریه اشتباه کنیم و با امریکا در بحث دخالت غیر قانونی و نامشروع همکاری کنیم. ما خود باید ترتیبی دهیم که تروریست هایی که با پول و سلاح بیگانه از سایر کشورها به سوریه اعزام شده اند از آنجا بیرون بروند و در یک انتخابات آزاد ملت سوریه در خصوص سرنوشت خود تصمیم بگیرند. البته ما کار آقای بشار اسد را در زمینه حکومت داری بی عیب و نقص نمی دانیم ولی روا نیست که از سوی هیچ کشور اسلامی از تروریست هایی که با پول مرتجعین ذلت پذیر منطقه و سلاح های امریکا و اسرائیل با اسد می جنگند حمایت به عمل آید.سوریه محور مقاومت است و نباید گذاشت که از بین برود.

گزارش تصویری دیدار ابراهیم آقامحمدی با سفیر ترکیه 

 
دیدن تصاویر آلبوم »

درباره admin

bigtheme