خانه / اخبار / سعی من بر این بوده که پیگیر تمام وعده‌ها باشم/ مهم‌ترین پروژه مجتمع کشت و صنعت است

سعی من بر این بوده که پیگیر تمام وعده‌ها باشم/ مهم‌ترین پروژه مجتمع کشت و صنعت است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم:

سعی من بر این بوده که پیگیر تمام وعده‌ها باشم/ مهم‌ترین پروژه مجتمع کشت و صنعت است

TasnimLorestanخبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: شرط توافق هسته‌ای این است که تحریم‌ها یک جا برداشته شوند و حقوق ملت ایران ضایع نشود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم آباد، ابراهیم آقامحمدی در سال ۱۳۴۱ دریکی از روستاهای تابعه شهرستان خرم آباد به دنیا آمد. وی عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران لرستان، نماینده رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معاون اسناد شورای نگهبان کل کشور و مدیریت حراست دانشگاه تهران را در سابقه خود دارد.

ابراهیم آقامحمدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم خرم آباد در مجلس است که نخستین دوره حضور خود در مجلس را سپری می‌کند.

آقامحمدی با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم لرستان ضمن بازدید از بخش های مختلف این خبرگزاری به سئوالات خبرنگاران در مورد موضوعات استانی به ویژه بیکاری استان، پروژه های نیمه‌تعطیل و تعطیل و موضوعات ملی پاسخ داد.

 متن گفت وگو تفصیلی تسنیم با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه می‌آید.

‌تسنیم: عملکرد خبرگزاری تسنیم را در سطح استان و سطح کشور چطور دیده‌اید؟

آقامحمدی: تسنیم از خبرگزاری‌های بسیار روان و پای کار است. مسائل مهم را باز تاب می دهد و آدم را سر خط می برد که بدانی قضیه چیست. از لحاظ حجم فعالیت یکی از پرکارترین خبر گزاری‌ها است و از لحاظ خط مشی از خبر گزاری‌های ارزش گرا و ارزش محور است.

برای تأثیر گذاری بر جامعه و اجتماع حرکت خوبی که در این مدت انجام داده راه اندازی دفاتر استانی است.

تسنیم: از دید شما دفاتر استانی تسنیم به ویژه در استان لرستان به چه شیوه کار کنند، اثرگذار تر است؟

آقامحمدی: تسنیم یک خبرگزاری ارزشی است و به هیچ وجه نباید از اصول و ارزش‌های انقلاب عدول کند. مسائل اساسی استان همین طرح ها و پروژه ها وعملکرد دستگاه‌های مختلف است که تسنیم باید پیگیری و بررسی کند و بر عملکرد دستگاه‌ها و ادارات نظارت دقیق کند.

 تسنیم: مهم ترین مشکل لرستان بیکاری است. برای توسعه و ایجاد اشتغال در لرستان باید چه کار کرد؟

آقامحمدی: هر دولتی که سرکار می‌آید برای توسعه لرستان دیدگاه‌هایی دارد که متاسفانه عملی نمی‌شود. دولت آقای هاشمی رفسنجانی کلنگ‌های زیادی در لرستان زد ولی متاسفانه فایده‌ای نداشت چون عملیاتی نشدند و کسی هم پیگیری نکرد که چرا این مصوبات عملیاتی نشده است.

در دولت آقای خاتمی وقتی ایشان در سال ۷۹ به خرم آباد سفر کردند گفتند ۱۱ هزار شغل امسال در لرستان ایجاد می‌کنیم ولی نه شغلی ایجاد شد نه مطالبه‌ای انجام گرفت، دولت احمدی نژاد هم مصوبات زیادی داشت، ولی کاری انجام نگرفت که همه این ها سبب توسعه نیافتگی لرستان شد.

TasnimLorestan3

تسنیم: در این ۳ سال چه میزان به وعده‌هایی که به مردم دادید، پایبند بودید؟

آقامحمدی: سعی من بر این بوده که پیگیر تمام وعده‌ها باشممهم‌ترین پروژه مجتمع کشت و صنعت است که به خاطر اهمیت پروژه به طور کامل پیگیر آن بودیم و مراحل آن با حضور سرمایه‌گذار عربستانی آغاز شده است.

‌پروژه‌های دیگری مثل راه‌آهن که فاز دورود–خرم‌آباد در جاده بیرانشهر قبلا براساس ماده ۲۱۵ مصوب شده بود، قرارداد نداشت که الان قرارداد ایجاد شده و کار اجرای آغاز شده است.

در رابطه با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد در جلسه‌ای که چند هفته پیش با آقای ترکان داشتیم، قرار بر این شد که پارامترهایی مثل مجوزهای آب، برق و گاز تهیه شود تا بتواند از این طرح در دولت دفاع کند برهمین اساس قرار شد که استاندار در کمتر از یک هفته پارامترهای خواسته شده را تهیه کند.

‌پروژه راه‌آهن که مسیر دورود- خرم آباد- پلدختر- اندیمشک را به‌هم وصل می‌کند یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما است که بخش خصوصی آن را مدیریت می‌کند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور باشد چراکه شمال و جنوب کشور را به هم وصل می‌کند.

تسنیم: پروژه راه‌آهن را بخش خصوصی مدیریت می‌کند؟

آقا محمدی: این پروژه یکی از طرح‌های فاینانس‌گیر بخش خصوصی است که فاز دورود خرم‌آباد را قرارگاه خاتم‌الانبیا گرفته و آمادگی دارد که فاز بعدی را نیز اجرایی کند ولی در عین حال شرکت های خارجی هم می توانند بیایند و حضور پیدا کنند این یک طرح ملی است و انشاالله اگر انجام بگیرد.

پروژه آزاد راه اراک – خرم آباد را داریم که کار می شود و اگر وصل شود به آزاد‌راه خرم آباد – پل زال در توسعه لرستان موثر است.

‌یک حرکت خوبی که انجام گرفت این بود که در پروژه‌های ملی که مشترک بین ما و بعضی از استان‌ها بود با نمایندگان بعضی از استان‌ها مجمع مشترک تشکیل دادیم که نخستین جلسه با نمایندگان خوزستان بود که ۹۰ میلیارد تومان از سهام فولاد خوزستان برای راه آهن تخصیص داده شد.

تسنیم: فرودگاه در توسعه استان سهم بسزایی دارد. آخرین پیگیری‌های نمایندگان برای گسترش باند و افزایش پروازها به کجا رسید؟

آقامحمدی: فرودگاه خرم‌آباد قبلا تقریباً شش ماه پرواز مرتب نداشت، در حالی که مصوبه‌ای که دولت داشت این بود که فرودگاه خرم‌آباد روزی یک پرواز الزامی از وزارت راه باید بگیرد و اگر مسافر از این  ظرفیت بیشتر شد به دو پرواز افزایش یابد و به تناسب تقاضا پروازها زیاد شوند.

‌به وزیر راه و شهرسازی دولت گذشته نامه نوشتیم و همه نمایندگان  امضا کردند، سئوال کردیم چرا مصوبه دولت در مورد فرودگاه و پروازها در لرستان اجرایی نمی‌شود وحقوق مردم زمین مانده که آقای نیکزاد دستور داد روزانه یک پرواز خرم آباد باید انجام شود که روزانه یک پرواز انجام شد.

‌مشکلی که وجود داشت بحث هواپیمای پهن پیکر بود که گفتند باند فرودگاه از لحاظ طولی – عرضی پاسخگو نیست که آن را پیگیری کردیم و استاندار هم جدی پیگیری کردند، قرارگاه خاتم پای کار آمد و الان روزی یک پرواز مرتب در حال انجام است و در بیشتر روزها حتی دو پرواز هم داریم و به دنبال این هستیم که پروازهای عسلویه – مشهد، عتبات عالیات، حجاج و سایر پروازهای خارجی نیز انجام گیرد.

تسنیم: از دید شما این شرایط درست است که استان محرومی مانند لرستان را به مانند استان‌های برخوردار نگاه کنند و برای همه یک نسخه پیچیده شود؟

آقامحمدی: متاسفانه زمانی که دولت ملزم به سرمایه گذاری بود ما مطالبه گر نبودیم و سئوال نکردیم که تعهداتی که داده اید باید اجرایی شود و اکنون بر اساس قانون  همه چیز به بخش خصوصی واگذار شده است.

در کشورهای پیشرفته جهان اول در استان‌ها و مناطقی که نتوانستند رشد متوازن داشته باشند، دولت در آنجا سرمایه گذاری می کند وبه دست بخش خصوصی می دهد که هم سود خودش را می برد و هم امکانی ایجاد می کند برای بخش خصوصی. ما این موضوع را به دولت گفتیم که حدود هفت استان محروم کشور را از اصل ۴۹ خارج کند که نپذیرفت.

‌ما در لرستان چیزی نداشتیم به جز کارخانه ها و پروژه های پارسیلون، کشت و صنعت، چرم و پوست و یخچال سازی که این‌ها هم تعطیل شدند. نتیجه خصوصی‌‌سازی ما این بود که ویران و خراب کردیم ولی الان چاره‌ای نداریم و نمی‌توانیم عقب بشینیم و بگوییم از بخش خصوصی استفاده نمی کنیم.

در بحث اوره آمونیاک سرمایه گذاران مختلفی آمدند ولی با موانعی روبه روشدند. زمانی که مجموعه استان از سرمایه گذار بخش خصوصی به طور کامل حمایت کند و شرایط را برای حضور وی آماده کند بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری می شود.

نیروگاه سیکل ترکیبی که۱۰ سال سابقه  دارد که با مشکلاتی روبه رو بود به طور ویژه پیگیری شده و در جلساتی که با استاندار داشتیم مقرر شد که در طول سه ماه این طرح به پایان برسد.

‌از دولت قبل کار ایجاد و راه اندازی کارخانه اوره آمونیاک را پیگیر کردیم و در این دولت نیز این کار را ادامه دادیم  که توانستیم  مجوز ساخت یک واحد اوره آمونیاک را در لرستان بگیریم و قرار شد که بخش خصوصی پای کار بیاید  و کار را شروع کنیم.

TasnimLorestan2

تسنیم: مردم استان عنوان می‌کنند که نمایندگان استان همانند استان‌های دیگر به طور متحد پیگیر مشکلات لرستان نیستند؟

آقا محمدی: نه این طور نیست. به عنوان نمونه در جریان بودجه سال ۹۳ که بودجه خوبی برای استان در نظرگرفته نشد ما هفت نفر بودیم که به صورت جمعی استعفا نوشتیم و استعفا در صحن آمد.

تسنیم: در سال ۹۳ پروژه‌ای در لرستان اجرایی می‌شود؟

آقامحمدی: طرح سد ایوشان را داریم که همین روزها افتتاح می شود البته اصل سد ولی امکانات پایین دستی آب رسانی سال دیگر انجام می شود.

تسنیم: آیا در سال ۹۳ هم پروژه اشتغال‌زایی کلان در لرستان به بهره‌برداری نمی‌رسد؟

آقامحمدی: در کشت و صنعت که الان شروع شده و انشاءالله تهیه خوراک و دام خریداری می‌شود، تعدادی اشتغال ایجاد می شود و در بحث راه آهن و بزرگ راه هم تعدادی به شکل های مختلف مشغول می شوند ولی مشکل ما مربوط به فارغ التحصیلان است که تقریبا ۳۰ درصد بیکاران ما را تشکیل می دهد و در حال حاضر ۱۶۰ هزار فارغ التحصیل بیکار در لرستان داریم.

تسنیم: مقام معظم رهبری فرمودند” فتنه خط قرمز است”، آیا نمایندگان استفاده از فتنه‌گران در سمت‌های دولتی را رصد می‌کنند ؟

آقامحمدی: فتنه یک اتفاق ناگوار در مملکت و یک تفکر براندازانه بود، مجلس در مقابل جریان فتنه اعلام کرد که خط قرمز ما است.

کمیسیون امنیت ملی مجلس حساسیت لازم را روی این قضیه دارد و رصد می‌کند، اگر رصد مجلس نبود وزیر علوم استیضاح نمی‌شد جریان فتنه خط قرمز مجلس است.

تسنیم: روند مذاکرات هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقامحمدی: باید غنی‌سازی در حد نیاز کشور را داشته باشیم، آب سنگین اراک را تعطیل نمی‌کنیم و ما حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز در حد نیازمان داریم. ما به طرف غربی اطمینان دادیم که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. شرط توافق هسته‌ای این است که تحریم‌ها یک جا بر داشته شوند و حقوق ملت ایران ضایع نشود.

صحبت‌های مقامات آمریکایی در مورد مذاکرات هسته‌ای نامعقول و سازش ناپذیر و زیاده‌خواهانه است؛ در صورتی که در مذاکرات شرایطی رخ دهد که به صلاح نباشد به طور قطع مجلس وارد می شود و توافق نهایی هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد.

انتهای پیام/ آ

درباره admin

bigtheme