خانه / اخبار / ابراهیم آقامحمدی: نه به توافق بد

ابراهیم آقامحمدی: نه به توافق بد

دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴

آقامحمدی2یکی از نکات مثبت طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای، هم‌نوایی تمام جریان‌ها و گروه‌ها در مجلس شورای اسلامی برای تصویب آن بود. طیف‌های مختلف مجلس، هیچکدام اراده‌ای بر مخالفت با این طرح نداشتند و تمام آنان در جهت همراهی و تصویب آن یکصدا گام برداشتند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس «ابراهیم آقامحمدی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روزنامه «حمایت» نوشت:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز، کلیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را با رأی بالایی به تصویب رساندند.
این طرح در راستای حمایت جدی از حقوق هسته‌ای و سایر حقوق جانبی از جمله تحقیق و توسعه صورت گرفته است و در واقع آن را باید «طرح پشتیبانی» از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بنامیم. تصویب این طرح با هدف حمایت از تیم مذاکره‌کننده و در جهت بالا بردن قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت تا به پشتوانه آن، مذاکره‌کنندگان ما قادر باشند از موضع قدرت، خواسته‌های بحق خود را در این مذاکرات مطرح نمایند.
در ابتدای ورود مجلس به بحث مذاکرات هسته‌ای، نمایندگان مردم همواره خواستار لغو یک‌باره تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای بودند که با وجود عضویت کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر مناسبات تجاری و مالی ما تحمیل گردید. نظام زورمدار غرب به بهانه‌های واهی و غیرمنطقی همیشه سعی در محروم کردن و یا ایجاد محدودیت در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما داشته است. آنان با طرح این ادّعای مضحک که شاید روزی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از مسیر صلح‌آمیز آن منحرف شده و به سمت اهداف نظامی سوق پیدا کند، مواردی از زیاده‌خواهی مانند بازجویی از دانشمندان هسته‌ای را مطرح کردند که در تاریخ انقلاب بی‌سابقه و یا کم‌سابقه بوده است.
در سالیان گذشته‌ برای خارج ساختن این حربه از دست هوچی‌گران غرب، به بازرسان آژانس اجازه‌ داده شد تا در مراکز هسته‌ای ما حاضر شوند و حتی اقدام به نصب دوربین‌ کنند. تمام این اقدامات برای دادن فرصت به آنان برای کسب اطمینان از اینکه شیوه غنی‌سازی ما خارج از پادمان‌های آژانس نیست، صورت گرفت. در بیانیه‌های متعدد آژانس در ادوار گذشته و دوره حاضر، بارها بر عدم انحراف برنامه‌ هسته‌ای ایران از مسیر صلح‌آمیز آن اذعان شده است.
ولی جالب اینجاست که با وجودات شواهد و تصریحات فراوان، باز هم بهانه‌گیری آنان ادامه دارد و تاکید می‌کنند که از نیت غایی ایران از برپایی تاسیسات هسته‌ای مطمئن نیستند و ممکن است در محل ناشناخته‌ای غنی سازی نظامی وجود داشته باشد!
این اظهارات بی‌ارزش و غیرمنطقی بهانه‌ای برای سرکشی به منافذ و مجاری امنیتی کشور است و از همین روی ، از اهداف اساسی طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای، گرفتن بهانه‌های نابجا از دست دیپلمات‌های غربی است.
در این طرح آمده است که همزمان با اجرای مفاد «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) تمام تحریم‌ها لغو شوند. نمایندگان مردم خواهان برداشتن یک گام غرب، در برابر یک گام ایران هستند و بر این همزمانی تاکید گردیده است.
جلوگیری قانونی از طرح درخواست‌‌های غیرقانونی غرب از دیگر اهداف این طرح است؛ زیرا ما در حال حاضر سرگرم گفتگو درباره برنامه‌ هسته‌ای هستیم و مسئولین ما، گفتگو بر سر توان نظامی متعارف نیروهای مسلح که در تمام ارتش‌های جهان مرسوم است را نمی‌پذیرند. بازجویی از دانشمندان هسته‌ای و برخی مسئولین امنیتی از اساس غیرعقلایی و با اهداف حیله‌گرانه‌ای است که هیچ ارتباطی با موضوعات هسته‌ای ندارد و اکنون به طور قانونی بستر چنین درخواست‌هایی برچیده شده است. پیام این طرح به غرب این است که ما ذره‌ای از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد و آن را به جدّ دنبال خواهیم نمود. گروه ۱+۵ با تصویب این طرح درخواهد یافت که مطرح نمودن مسائلی مانند بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان و متخصصین کشورمان جایگاهی در نزد مردم و مسئولین ندارد و به هیچ عنوان جمهوری اسلامی ایران زیر بار چنین مطالبات غیرقانونی و غیرمشروعی نخواهد رفت.
این طرح با ۱۹۹ رأی موافق و تنها ۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموعه ۲۱۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید. تصویب این طرح به سادگی مقدور نبود و طی چند هفته گذشته گرفتار کش و قوس‌هایی شد. از جمله مشکلاتی که طراحان و تدوین‌کنندگان این طرح با آن روبه‌رو بودند، سلیقه‌ای برخورد کردن برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با آن بود.
لذا این طرح پنج بار در صحنه علنی مجلس مطرح شد و متاسفانه برگشت خورد. بازگشت این طرح در برخی موارد کاملاً بر خلاف آئین‌نامه‌های داخلی مجلس بود که نمونه آن صبح روز گذشته اتفاق افتاد. روز گذشته شاهد بودیم طرحی که با اکثریت ۹۹ درصدی، مورد اقبال قاطبه نمایندگان قرار گرفته است، با مخالفت  و تشکیک برخی از اعضای هیئت رئیسه و طرح مواردی همچون خارج کردن این طرح از دستور کار و لحاظ کردن نظرات شورای عالی امنیت ملی مواجه گردید.
از سوی مخالفان، اشکالات فراوانی به این طرح وارد گردید و در نتیجه این فشارها، بندها و فرازهایی به اجبار در آن گنجانده شد که در مصوبه اصلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وجود نداشت. احساس بسیاری از نمایندگان این بود که تحرکات پشت پرده‌ای وجود دارد تا روند قانونی شدن این طرح به سرانجام نرسد. خبرهایی به گوش می‌‌رسید که هیئت رئیسه مجلس برای متوقف کردن و یا اخلال در روند تصویب آن از سوی برخی از اعضای شورای عالی امنیت ملی تحت فشار است که این فشارها همچنان باقی است.
این طرح، آن طرح اصلی مورد نظر طراحان آن نبود، تمام خواسته‌های ما به صورت قاطع و محکم در آن گنجانده نشده  است ولی هدف نمایندگان از دادن رأی مثبت به این طرح دفاع از حقوق و دستاوردهای هسته‌ای است.
یکی از نکات مثبت این طرح، هم‌نوایی تمام جریان‌ها و گروه‌ها در مجلس شورای اسلامی برای تصویب آن بود. طیف‌های مختلف مجلس، هیچکدام اراده‌ای بر مخالفت با این طرح نداشتند و تمام آنان در جهت همراهی و تصویب آن یکصدا گام برداشتند.
آنچه که مایه تاسف بود، سایه اراده مخالفان بیرون از مجلس بود که تصویب آن را از طریق چالشی چند هفته‌ای هم به تاخیر انداخت و هم مانع قوام و استحکام بیشتر  آن گردید.
مجلس شورای اسلامی بر پیگیری خود برای ایجاد اهرم فشار بر گروه ۱+۵ مصمم است تا از این طریق، مانع عربده‌کشی طرف مقابل گردد و نشان دهد که نمایندگان ملت ایران همیشه برای پاسخگویی به زیاده‌خواهی‌ها و فشارها، آماده و هوشیارند.

انتهای پیام/ز

درباره admin

bigtheme