خانه / اخبار / در دیدار مجمع نمایندگان لرستان با رییس صداوسیما مطرح شد: برخی نقش ‌های سریال ‌های تلویزیونی در شان قوم لُر نیست/قول رییس رسانه ملی برای توجه ویژه به لرستان

در دیدار مجمع نمایندگان لرستان با رییس صداوسیما مطرح شد: برخی نقش ‌های سریال ‌های تلویزیونی در شان قوم لُر نیست/قول رییس رسانه ملی برای توجه ویژه به لرستان

شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴

aghamohammadi-Resaneh4

نمایندگان لرستان از رییس رسانه ملی درخواست کردند که به فیلم‌ها و سریال‌هایی از جمله سریال جاده قدیم که پخش می‌شود توجه و دقت بیشتری شود زیرا اینگونه نقش‌ها در شان قوم لر نیست و بعضا اهانت‌آمیز بوده و اعتراض مردم استان را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرافلاک به نقل از منار، در اخبار سراسری شبکه یک سیما، دیشب خبری مبنی بر دیدار مجمع نمایندگان استان لرستان با “محمد سرافراز”، رییس رسانه ملی پخش شد.

جلسه‌ای که علی کائیدی، رییس مجمع نمایندگان استان آنرا مثبت ارزیابی کرده است.

دیدار نمایندگان لرستان با رییس صدا و سیما باتوجه به ساخته‎های اخیر این مرکز و پخش آنها از رسانه ملی در زمان مناسبی صورت گرفت.

سال‌های اخیر در چند سریال تلویزیونی نقش‌های ایفا شده توسط بازیگران مختلف، این شبهه را به‌وجود می‌آورد که نوعی از رفتارهای نامناسب با لهجه‌هایی عجیب و پوششی نامناسب‌تر به قوم لُر تعلق دارد و همین امر موجب اعتراض هنرمندان و عموم مردم در سطح استان شده است.

نمونه اخیر آن، سریال “جاده قدیم” که گرچه سازندگان آن عنوان می‎کنند که بین این سریال و قوم لر ارتباطی وحود ندارد ولی از آنجا که قضاوت نهایی با بیننده است، اشاره‌های فراوانی برای ربط دادن نقش‌های اصلی این سریال به قوم لر وجود دارد.

زبان طنز ابزار و تخصص خاصی را می‌طلبد که گاه بزرگترین فیلم‌سازان نیز در ادای آن بازمی‎مانند و نمی‎توان از هر راهی با فیلم‎نامه‌های ضعیف و لهجه‌های ابداعی و پوشش‌هایی که امروزه حتی در روستاها نیز کمتر دیده می‎شود، فیلم و سریال طنز ساخت.

ابراهیم آقامحمدی نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در این رابطه به خبرنگار منار گفت: در دیدار مجمع نمایندگان لرستان با رییس رسانه ملی که دیروز صورت گرفت مباحث مهمی از هردوطرف مطرح شد.

برخی نقش‎های سریال‎های تلویزیونی اهانت به قوم لر است

سرافراز: سریال جاده قدیم در مورد لرها نبود

وی افزود: نمایندگان لرستان از رییس صداوسیما درخواست کردند که این مرکز به فیلم‌ها و سریال‌هایی از جمله سریال جاده قدیم که در رسانه ملی پخش می‌شود توجه و دقت بیشتری داشته باشد زیرا اینگونه نقش‌ها در شان قوم لر نیست و بعضا اهانت‌آمیز بوده و اعتراض مردم استان را به دنبال داشته است.

آقامحمدی تصریح کرد: رییس صداوسیما در رابطه با لهجه و موارد اعتراض مربوطه گفت که این موارد مربوط به لرستان نیست.

وی گفت: حتی گاهی اوقات اخباری در رسانه ملی پخش می‎شود که برای استان لرستان بازتاب منفی دارد و با فرض اینکه یک یا دو نفر نادان کار اشتباهی را انجام داده باشند این رسانه ملی است که باید در پخش اخباری که به یک استان لطمه وارد می‌کند دقت لازم را به‎عمل آورد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی نزاع‎های قومی و مسائل دیگری که آنرا مختص لرستان نشان می‎دهند در نقاط دیگر به صورت شدیدتر وجود دارد.

آقامحمدی گفت: رییس صداوسیما در توضیح نقش‎های منفی متعددی که در فیلم‎ها و سریال‎های مختلف به‎عنوان یک لر بازی می‎شود گفت که این ساخته‌ها مربوط به زمان قبل از ریاست وی مربوط می‎شود و در روال کاری جدید قول داد بر زیرمجموعه و نواحی و ساختار خود تاکید کند که توجه ویژه‌ای به لرستان داشته باشند.

وی عنوان کرد: در سوالی از طرف نمایندگان لرستان مطرح شد که چرا یک دانشمند لُر نشان داده نمی‌شود و از چند چهره شاخص نیز نام برده شد. افرادی که در سطح جهانی در رشته‎های نادر صاحب‎نظر بوده یا استاد ممتاز دانشگاه‎های علوم فنی و انسانی کشور هستند.

آقامحمدی خاطرنشان کرد: رییس رسانه ملی همچنین قول داد در نقش‌های منفی از قوم لر استفاده نشود و در کنار آن جنبه‎های مثبت توجه و تقویت واقع شود.

وی همچنین به درخواست نمایندگان لرستان بر توجه صداوسیمای مرکز بر معرفی جنبه‌های تفریحی، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی، آبشارها و طبیعت زیبای لرستان و همینطور محتوای غنی فرهنگ لری که کمتر به آن پرداخته می‌شود، اشاره کرد و افزود: مسائلی از قبیل کمک و یاری رساندن به هم‎نوع، غیرت، حیا، شجاعت، صداقت و وفای به عهد، صفاتی است که در قوم لر به وفور یافت می‏شود و درخواست ما این بود که رسانه ملی بر این موارد توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از شخصیت‎های لر مظهر صفات بارز اخلاقی اسلامی‌-ایرانی بوده‎اند و عجین بودن قوم لر با فرهنگ دینی و افکار الهی و توجه به سیره پیامبر اکرم و ائمه هدی(ع) از خصوصیات آنها محسوب می‎شود که رسانه ملی می‎تواند بر این موارد تاکید داشته باشد.

aghamohammadi-Resaneh

قول رییس صدا و سیما جهت آموزش نیروهای بومی در مرکز

آقامحمدی در ادامه گفت: افرادی در استان  می‌توانند با مطالعه صحیح، معنای فرهنگِ واقعیِ لری را در قالب فیلم‎ها و سریال‎ها نشان دهند که البته در این رابطه نقش اساسی را خود ما باید ایفا کنیم و به جای اینکه به دنبال سریال‎های کم‎زحمت و کم‎محتوی باشیم باید از افراد صاحب فکر و هنر، داستان‎نویسان، اسطوره‎پردازان و فیلم‎سازان قوی در این عرصه بهره بگیریم.

وی افزود: رییس صداوسیما از تولید برنامه‌های مختلف در رابطه با لرستان استقبال کرد و خواست تا هنرمندان بومی که با این فرهنگ عجین هستند به این تولیدات توجه خاص نشان دهند.

در این جلسه محمد سرافراز راه‌اندازی شبکه‎های استانی را در جهت ارج نهادن به فرهنگ اقوام  عنوان کرده است تا از این طریق در کنار برنامه‎های آموزشی، از افتخارات آنها فیلم و سریال ساخته شود و مردم با صفات و میراث خوب گذشتگان و پدران خود آشنا شوند.

وی همچنین جهت آموزش نیروهای با استعدادی که از طرف صداوسیمای مرکز لرستان به تهران معرفی شوند قول مساعد داده است تا از این طریق تولیدات استانی قوی‌تو شوند و همچنین توان تولید برنامه‌های استانی برای پخش در شبکه‎های سراسری تقویت شود.

آقامحمدی گفت: گاهی ممکن است افراد بومی دارای استعداد دانش کافی را در سطح ملی نداشته باشند لذا افراد با استعداد در سازمان و یا بیرون از آن می‎توانند از طریق صداوسیما آموزش ببینند و خط مشی و دانش اصلی را در مرکز بیاموزند و به استان بازگردند.

نمایندگان لرستان خواستار توجه جدی رسانه ملی به شبکه‎های استانی شدند

بنابراین گزارش در این دیدار بر اهمیت و جایگاه صداوسیما در بحث آموزش، فرهنگ، مقابله با ناهنجاری‌ها و تشریح مسائلی که برای نسل‎های مختلف به‎خصوص جوانان خطرساز است، تاکید شد.

همچنین نمایندگان لرستان با تاکید بر نقش شبکه‎های استانی عنوان کردند که گاهی با توجه به اهمیت کارهای مهم صداوسیما در مرکز، کم‎توجهی‎هایی به استان‎ها می‎شود، لذا تقویت استان‎ها به لحاظ نیروی کیفی و آگاه به مسائل که در حوزه صداوسیماست باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

همچنین در این دیدار به پوشش بعضی مناطق استان که از نظر صداوسیما نقاط کور محسوب می‌شوند و موجب روی آورن اهالی این مناطق به ماهواره با وجود عوارض مخرب آن، اشاره شد.

بودجه؛ دغدغه رییس رسانه ملی

در این جلسه همچنین مشکلات رسانه ملی از جمله بودجه صداوسیما مطرح شد. و مباحثی از قبیل برنامه‎سازی و برنامه‎هایی که نیاز به توجه مجلس دارد و همچنین انتظارات رییس صداوسیما از بودجه نیز عنوان شد.

محمد سرافراز انتظارات خود را از کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون‌های امنیت، فرهنگی، آموزش و بودجه مطرح کرد تا ارتباط بیشتری مابین صداوسیما و مجلس شورای اسلامی برقرار شود و در کنار ابراز دیدگاه‌های مختلف و اثرگذار نمایندگان مجلس که نیاز به پوشش صدا و سیما دارد، مسائل صداوسیما نیز مطرح شود.

انتهای پیام/

درباره admin

bigtheme