خانه / اخبار / میان جمعیت و بودجه لرستان تناسبی نیست/ درد لرستان از بی‌استعدادی نیست از بی‌توجهی است

میان جمعیت و بودجه لرستان تناسبی نیست/ درد لرستان از بی‌استعدادی نیست از بی‌توجهی است

میان جمعیت و بودجه لرستان تناسبی نیست/ درد لرستان از بی‌استعدادی نیست از بی‌توجهی است

jahangiri93cنماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم لرستان از سفرهای مسوولان به استان لرستان خاطره خوشی ندارند چرا که هر بار آمدند وعده‌های خوب دادند لکن در پس آن سفرها، مزرعه‌ای نروئید و محصولی به بار ننشست.

 

به گزارش یافته، ابراهیم آقامحمدی در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان لرستان که با حضور جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار گردید، افزود: طرح‌های مصوب در این استان یا انجام نشد یا نیمه‌تمام ماند، هر کس آمد فقط برای ما تأسف خورد و آن‌چنان کاری به سرانجام نرسید.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دولت شما با انتخاب یک استاندار اجرایی شروع خوبی در استان داشته، امیدوارم این سفر شما به عنوان دومین مقام اجرایی کشور، با سفرهای گذشته تفاوت داشته باشد و امید را در عمل برای مردم استان ما به ارمغان آورد.

آقامحمدی خطاب به معاون رئیس‌جمهور گفت: لرستان بیکارترین استان کشور است و البته سال‌ها است که وضع ما چنین است و در آن جای هیچ شک و تردیدی نیست چرا که بر اساس داده‌های آماری می‌باشد.

وی با بیان این که مسوولان هم دیگر نسبت به شنیدن این موضوع واکسینه شده‌اند و حساسیتی برای آن‌ها به بار نمی‌آورد، افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵، یعنی در مدت ۵ سال، ۱۵۵ هزار نفر از لرستان مهاجرت کرده‌اند که علت عمده آن بیکاری بوده است.

نماینده خرم‌آباد تصریح کرد: این مهاجرت‌ها دو آسیب عمده در پی دارد که یکی آسیب به هویت مهاجرین و دیگر مشکلات ناشی از آن برای شهرهایی که مهاجر‌پذیر می‌شوند.

میان جمعیت و بودجه لرستان تناسب منطقی وجود ندارد

نماینده مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس گفت: بودجه‌ای که سالانه به استان لرستان تعلق می‌گیرد متناسب با جمعیت آن نیست و میان جمعیت استان و بودجه استان تناسب منطقی وجود ندارد.

آقامحمدی خاطرنشان ساخت: لرستان ۲.۵درصد جمعیت کشور را دارد ولی ۱.۴ بودجه کشور به آن تعلق گرفته است که همین امر یکی از علل عقب‌افتادگی این استان نسبت به سایر استان‌ها است.

وی افزود: بنده به نمایندگی از نمایندگان مردم لرستان در مجلس از جناب‌عالی به عنوان دومین مقام اجرایی و تصمیم‌گیر دولت و از آقای دکتر صالح معاون آقای دکتر نوبخت معاون راهبردی رئیس‌جمور که حضور دارند تقاضا دارم که در بودجه سال ۹۴ این وضعیت اصلاح شود و میان بودجه و جمعیت استان تناسب منطقی به وجود آید و درصدِ سهم بودجه استان به درصدِ جمعیت آن دیده شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل استان عدم استفاده از زمین‌های کشاورزی استان متناسب با منابع آبی فراوان این استان است.

آقامحمدی گفت: در حالی که استان لرستان ۱۲ تا ۱۶ درصد آب‌های کشور را دارد اما ۲۵ درصد از کلِ زمین‌هایش آبی هستند و مابقی دیم کشت می‌شوند؛ این در حالی است که متوسط زمین‌های آبی کشور ۴۵ درصد می‌باشد، در حالی که کم‌تر استانی در کشور موقعیت آبی لرستان را دارد.

وی تصریح کرد: این نیز قرینه دیگری است که نشان می‌دهد لرستان از بی‌استعدادی عقب نمانده بلکه از بی‌توجهی به آن، عقب مانده است و لازمه توسعه لرستان و تغییر وضع موجود مستلزم آن است که این دیدگاه بی‌توجهی به استان تغییر کند.

پروژه‌های نیمه‌تمام

نماینده خرم‌آباد و چگنی اظهار داشت: طرح‌های مهمی در استان به صورت نیمه‌تمام مانده‌اند از قبیل راه‌آهن‌، آزادراه، سدها، نیروگاه‌ها و دیگر پروژه‌هایی که در صورت اتمام و بهره‌برداری آن‌ها، روح تازه‌ای به کالبد استان دمیده می‌شود. اقامحمدی افزود: از شما انتظار داریم آنها را جدی ببینید، اگر بخواهیم لرستان توسعه و اشتغال ایجاد شود باید این طرح‌ها بیش از این معطل نمانند.

خروجی ۱۲ میلیارد متر مکعبی آب استان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ۱۰ سد در لرستان در حال احداث می‌باشد که میانگین اجرای آن‌ها تا کنون ۹ سال طول کشیده و پیسرفت فیزیکی آنها ۴۴ درصد بوده است.

آقامحمدی تصریح کرد: خروجی آب استان ۱۲ میلیارد متر مکعب است که ما برای این ۱۰ سد می‌خواهیم ۴۷۰ میلیون متر مکعب از این ۱۲ میلیارد متر مکعب آب را ذخیره کنیم که درصد پایینی از حجم خروجی آب استان است، ولی رویکرد وزارت نیرو به لرستان جهت استفاده از آب خودش مثبت نیست و اگر به این شیوه پیش برود با مشکل مضاعف مواجه خواهیم شد.

وی افزود: برخی سدها را معطل و برخی را با وجود ده‌ها میلیارد هزینه تعطیل اعلام کرده‌اند که این برای ما قابل قبول نیست که غیر‌منطقی بوده و نارضایتی اجتماعی را در پی داشته است و باید این رویکرد وزارت نیرو تغییر کند.

راه آهن دورود خرم‌آباد باید به خوزستان وصل شود

نماینده مردم خرم‌آباد اظهار داشت: طرح‌های آزاد راه و راه آهن بعد از سال‌ها اکنون شروع شده‌اند، قرارگاه خاتم عملیات ساخت آزاد‌راه خرم‌آباد اراک را شروع نموده است ساخت این پروژه‌ها کریدور شمال جنوب را تکمیل می‌کند و به خروج لرستان از بن‌بست کمک می‌نماید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که پروژه راه‌آهن باید به صورت جدی پی‌گری شود گفت: بحث ایجاد راه‌آهن دورود‌- خرم‌آباد سال‌ها است که مطرح است و  هم‌اکنون احداث پروژه خرم‌آباد- دورود با همّت قرارگاه خاتم در دست ساخت قرار گرفته است، لکن باید به دو نکته توجه شود؛ اول این که بودجه این پروژه‌ها به هر شیوه ممکن چه بودجه سنواتی چه فاینانس و چه فروش سهام و اوراق قرضه به موقع تأمین شود که دچار سکته و بی‌سامانی نشوند و دوم اینکه  پروژه راه‌آهن خرم‌آباد‌- خوزستان هم‌زمان با فاز دورود – خرم‌آباد در سال جاری شروع شود.

آقامحمدی افزود: کار مطالعه این پروژه با اولویت انجام گیرد و عملیاتی شود، در غیر این صورت راه‌آهن دورود- خرم‌آباد فایده‌ای برای خرم‌آباد و لرستان ندارد زیرا این پروژه صرفاً  هنگامی مفید است و لرستان را از بن‌بست خارج می‌کند و سبب رونق می‌گردد که به بنادر و آب‌های آزاد وصل گردد و لرستان محور کریدور حمل و نقل شمال جنوب شود.

معطلی ۱۰ ساله نیروگاه خرم آباد

آقامحمدی با تاکید بر این که در لرستان هیچ نیروگاه برق وجود ندارد، افزود: طرح ایجاد نیروگاه ۲ هزار مگاواتی خرم‌آباد به نصف تقلیل یافته و پس از ۸ سال است هنوز نیمه‌کاره و بلاتکلیف مانده است.

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: ۷۵ درصد سرمایه‌گذاری این نیروگاه متعلق به بنیاد مستضعفان است، اگر بنیاد مستضعفان نمی‌تواند این طرح را اجرا کند، دستگاه‌های دیگر هستند که آمادگی دارند آن را بخرند و تکمیل کنند، از شما انتظار داریم که این کار صورت بگیرد یا بنیاد انجام دهد یا واگذار کند تا انجام شود‌.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی گفت: در برخی استان‌های همجوار مثل اراک، همدان، کرمانشاه بعد از لرستان عملیات ساخت نیروگاه شروع کرده‌اند و اکنون ۱۵۰۰ تا ۲ هزار مگاوات برق صادر می‌کنند در حالی که در لرستان دو نیروگاه مصوب شده که پس از ۸ سال اقدام مفیدی انجام نگرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: شما از مدیران اجرایی با سابقه در نظام جمهوری اسلامی هستید و آگاهی دارید که لرستان نه از ارز ۷ تومانی برای ابجاد زیرساخت‌هایش بهره‌مند بوده، نه ۷۰ تومانی و نه ۳۰۰ و ۷۰۰ تومانی؛ اگر شما جایی سراغ دارید که ما بهره‌مند شده باشیم آن را بفرمایید.

آقامحمدی افزود: اکنون روا نیست که اصل ۴۴ قانون اساسی در باب خصوصی‌سازی برای استان‌هایی مثل مرکزی و اصفهان که پر از صنایع هستند و لرستان که سرمایه‌گذاری دولتی در آن ناچیز بوده، یک‌سان تعریف شوند.

وی بیان داشت: پیشنهاد ما این است که با عنایت به این که قانون هم اجازه داده که سازمان‌هایی مثل ایمیدرو و ایدرو و شستا می‌توانند در مناطق محروم و کم‌تر توسعه یافته سرمایه‌گذاری کنند، آن‌ها را موظف کنید که سالیانه مبلغ مشخصی را جهت جبران مافات، توسعه لرستان و ایجاد اشتغال در این استان سرمایه‌گذاری کنند.

شیب تند عزل و نصب‌ها توسط جریانی که بعضاً رأی هم نداده‌اند!

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که همه‌ی ما دیدگاه سیاسی خود را داریم، اظهار داشت: همه ما دیدگاه سیاسی خود را داریم ولی باید با حفظ مواضع، به اجرای کارها و پروژه‌ها کمک کنیم.

وی تصریح کرد: من که اصول‌گرا هستم اصلاح‌طلب نمی‌شوم و اصلاح‌طلب نیز اصول‌گرا نمی‌شود ولی باید همه ما به تعریف مشترکی در موضوع ساختن استان به هم نزدیک شویم باید فکری برای بیکارانی که در خیابان‌ها موج می‌زنند کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که یک رئیس جمهور فوقش ۸ سال می‌ماند و بعد دنبال کار دیگر و یا زندگی خودش می‌رود گفت: هر رئیس جمهور و دولتی اگر کاری انجام دهد خوبی آن برای مردم و نظام ماندگار است و اگر هم کار خوب انجام ندهد پیامد منفی آن برای نظام و مردم خواهد بود و او می‌رود در میان اوراق تاریخ جا می‌گیرد افزود: حرکت آغازین دولت شما در لرستان خوب بود و آن هم انتخاب استانداری کار محور بود که که دنبال کار است، خواهش ما این است که دولت این دیدگاه خوب را در لرستان هم‌چنان محور قرار دهد.

آقامحمدی افزود: اگر من اصول‌گرا دیدم که محور شما کار است حتماً با حفظ مواضع اصول‌گرایی خود کم‌تر از شما با این سیاست همراه نخواهم بود.

وی بیان داشت: راه‌اندازی مجدد کشت و صنعت بعد از ۱۰ سال تعطیلی مطلق و شروع به کار برخی پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام، نتیجه دیدگاه کار‌محور مشترک میان بخش‌های مختلف نظام از جمله ما و شما در این استان است.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ما سال‌ها دنبال یک فضای مناسب و مسوولان کار‌محور بوده‌ایم گفت: دیدگاه همه نمایندگان این است که باید در لرستان کار شود، امروز میان  مسوولان دستگاه‌های مختلف استان وحدت خوبی وجود دارد و کار و تلاش نقطه مشترک همه ما است.

رئیس مجمع نمایندگان استان با تاکید بر این که باید جلوی تند‌روی‌ها و برخوردهای نامعقول را بگیرید گفت: از شیب تند عزل و نصب‌های نامعقول و مضر در بعضی ادارات توسط جریانات تند که بعضاً در انتخابات هم شرکت نکرده‌اند راضی نیستیم.

آقامحمدی خاطرنشان ساخت: آن‌ها اکنون خود را میراث‌دار دولت تلقی می‌کنند، شما موفقیت خود را در این بدانید که باید کار شود و اجازه به عده‌ای افراد نامعقول ندهید که خود را به دولت تحمیل کنند و فضا را متشنج نمایند.

jahangiri93.3.12b 6 copy

سخنان دکتر جهانگیری معاون اول رئییس جمهور

معاون اول رئیس جمهور نیز در این جلسه طی سخنانی با توجه به شرایط مساعد لرستان اظهار داشت: با توجه به شرایط مناسب لرستان در مقایسه با استان‌های درجه یک و دو کشور، این وضعیت بیکاری لرستان به درستی بر من روشن نیست و باید برویم بررسی کنیم که چرا چنین است.

دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به سخنان آقامحمدی در محور قرار دادن کار توسط دیدگاه‌های مختلف در استان گفت: من هم نماینده مجلس بوده‌ام هم استاندار و هم وزیر، یکی از علت‌های پیشرف استان‌ها سازگاری داشتن با هم جهت پیشبرد کارها بوده است مثلاً اصفهانی‌ها که از نظر سیاسی وضعشان روشن است در انجام کارها و پی‌گری طرح‌ها و برنامه‌ها کاملاً با هم همراه و سازگار عمل می‌کردند و میان آن‌ها احساس اختلاف نمی‌شد.

وی در بحث معطلی طرح‌ها از جمله نیروگاه خرم‌آباد که در سخنان استاندار لرستان و آقامحمدی به آن پرداخته شد اظهار داشت: سرنوشت این طرح باید روشن شود و به آقای ویسه که در جلسه حضور داشتند دستور داد که موضوع را پی‌گیری کنند.

دکتر جهانگیری افزود: ، بنیاد مستضعفان یا باید کار را انجام دهد یا با توجه به این که خریدار وجود دارد آن را واگذار کند، یک وقت خریدار نیست آن مسأله دیگری است ولی الآن که خریدار هست طرح نباید معطل بماند.

معاون اول رئیس جمهور با توجه به طرح‌های نیمه‌تمام استان و سابقه خوش‌بین نبودن مردم نسبت به سفر مقامات دولتی به استان گفت: امیدوارم مصداق سخنان شما در اثر‌گذار بودن این سفر به استان لرستان باشم.

مسعود فرج‌الهی/ یافته

درباره admin

bigtheme