خانه / اخبار / موج مطالبه گری نمایندگان مردم درجمع دولتمردان/ وقتی همه حضور داریم

موج مطالبه گری نمایندگان مردم درجمع دولتمردان/ وقتی همه حضور داریم

دست مریزادبه مردان این سرزمین؛

موج مطالبه گری نمایندگان مردم درجمع دولتمردان/ وقتی همه حضور داریم

DSC06154وقتی قراربراین شد یکی از کلیدی ترین اعضای دولت تدبیروامید پا به استان لرستان بگذارد و از نزدیک مسائل ومشکلات استان را رصد کند،همه براین مسئله متفق القول بودیم که باید کاری کرد. از استاندار که نماینده رسمی دولت دراستان است تا رسانه ها ومردم و دیگر مدیران دست دردست هم برای ساعتی هم که شده باهم باشیم ودرد هایمان را به مسئولین کشور بگوییم.

به گزارش سفیرافلاک استقبال از نماینده دولت خوب پیش رفت اما وقوع برخی حواشی از جمله بی احترامی به خبرنگاران و ماندن مدیران پشت درهای بسته هم نتوانست از انرژی مردان لرستان بکاهد.شاید خیلی جسورانه باشد درجلسه ای که برای اعضای هیئت دولت تدارک دیده شده نمایندگان مردم مطالباتشان را، که درواقع خواسته‌های مردم استان است، این گونه راحت بیان کنند وجلسه دولت را به صحن مجلس تبدیل کنند.

درجلسه شورای برنامه ریزی استان، که با حضور معاون اول رییس دولت واستاندار و مدیران درجه یک استان برگزار شد حضور نمایندگان مجلس نقطه قوتی بود تا ثابت شود مردان این سرزمین دردلِ دولت به دنبال مطالبات مردم‌اند.پس از ارائه گزارشی از سوی استاندار که انصافاً گزارشی کامل وجامع بود ونقاط قوت وضعف استان کامل بیان ومطرح شد، نمایندگان به ایراد سخن پرادختند.

***سفرهای دولت به لرستان بی ثمر بوده است

jahangiri93c

ابراهیم آقامحمدی به عنوان رییس مجمع نمایندگان به صورت شفاف سخن گفت.وی با یادآوری بی ثمربودن سفرهای گذشته دولت به لرستان روبه معاون اول گفت: مردم لرستان از سفرهای مسئولین که به دنبالش مزرعه ومحصولی نرویید خاطره خوشی ندارند.  آقامحمدی با انتقاد از وعده‌های واهی دولت درادوار گذشته درلرستان، اذعان داشت: چیزی که در درذهن تک تک ما نقش بسته وعده‌های خوب دولت است.وعده‌هایی که  پشت سرآن کاری انجام نگرفته است واگر کاری صورت گرفته نیمه تمام رها شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به متفاوت بودن رویه دولت جدید دراستان لرستان افزود:ما امروز دراین جلسه حضور یافته‌ایم تا به عنوان نمایندگان لرستان به مشکلاتی که انعکاس می دهیم توجه بفرمایید.چرا که آنچه مسئولین به ما ارائه داده‌اند چیزی نبوده است که می‌خواهیم.امیدواریم این سفر با سایر سفرهای هیئت دولت به لرستان متمایز باشد.

آقامحمدی تصریح کرد:همین ابتدا بگویم شروع دولت شما دراستان ما شروع امیدوارکننده بوده است.می‌خواهیم این سفر هم یک شروع امیدوارکننده باشد.  رییس مجمع نمایندگان لرستان آمار بیکاری در لرستان را وحشتناک توصیف کرد وافزود: اولین پارامتراستان ما آنقدر که گفته شده و همه در برابرآن واکسینه شده‌اند، بیکاری است. می‌خواهیم واقعاً کاری برای ما انجام بگیرد. ما استان اول کشور از نظر رشد بیکاری هستیم. براساس مرکز آمار ایران در سال ۸۵، ۱۵۰هزار نفر از لرستان مهاجرت کرده‌اند.علت اصلی این مهاجرت اجباری، بیکاری بوده است.این آمار سرسام آور است. این یعنی مشکلی فراتر برای استان‌های میزبان.مشکل اصلی ما مهاجرت جوانان به سایر استان‌های کشور و از دست دادن هویت آنان است.

وی با اشاره به جمعیت روبه رشد لرستان درسالهای اخیر تصریح کرد:مشکل دیگر، عدم تناسب بودجه با جمعیت استان است.هیچ تغییری تاکنون در بودجه استان لرستان داده نشده است.

آقامحمدی جمعیت لرستان را دو ونیم درصد کل جمعیت کشور برآورد کرد و اشاره کرد:ما حداقل دو و نیم درصد جمعیت کشور راداریم ولی یک و چهار دهم بودجه کشور به ما اختصاص می‌یابد.این تخصیص، با جمعیت روبه رشد لرستان هم خوانی ندارد.

به نظر ما؛ علل عقب ماندگی لرستان، عدم تناسب جمعیت وبودجه سالانه استان است.

آقامحمدی با ارائه گزارشی کامل از اوضاع وخیم بیکاری و فراهم نبودن زیرساخت‌های توسعه درلرستان به وجود آب‌های سطحی استان تلنگری زد و اشاره کرد: شکی دراین نیست که حداقل ۱۲درصدآب‌های کشور درلرستان است.۱۲میلیارد متر مکعب خروجی آب درلرستان است. اما این ظرفیت نادیده گرفته شده است.

نماینده مردم خرم آباد ودوره چگنی اضافه کرد: طبق دستور دولت برای لرستان ۱۰سد پیش بینی شده است که متوسط اجرای این سدها تا کنون ۹سال به طول انجامیده است اما ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و هنوز هیچ یک به بهره برداری نرسیده‌اند.

آقامحمدی درادامه صحبت‌هایش به آرزوی دیرینه مردم لرستان دردسترسی به راه آهن اشاره کرد و افزود:دسترسی صددرصدی مردم لرستان به راه آهن از مطالبات و آرزوهای بزرگ مردم این دیار است که روند کندی را به دنبال دارد.اگر این پروژه به کندی پیش رود ما همچنان دربن بست محصوریم.

زمانی این پروژه خیر و برکت برای ما دارد که با اتمام به موقع به بهره برداری برسد و به آبهای آزاد در جنوب وصل شود.

DSC06115

***از شیب تند عزل ونصبها راضی نیستیم

رییس مجمع نمایندگان آنچه مطالبه خود ومردم از دولت بود را بازگو کرد وبا صراحت لهجه تمام خواسته‌های مردم رابه گوش معاون اول دولت رسانید. وی رو به معاون اول رییس جمهور گفت:طبیعی است که همه ما دیدگاه سیاسی داریم اگر کسی دیدگاه سیاسی خاص داشته باشد و بخواهد دیدگاه خودش را پنهان کند خیلی نامرد است.ما هرکداممان دیدگاه سیاسی داریم اما می‌خواهیم کار مردم را پیش ببریم. می‌خواهیم باحفظ مواضع سیاسی، دولت را یاری کنیم.

هیچ اصلاح طلبی اصولگرا نمی‌شود و هیچ اصول گرایی اصلاح طلب نمی‌شود اما باهم می‌شود در زیر لوای نظام جمهوری اسلامی به دور از هرچه سیاسی بازی وحزب بازی باهم کارکرد.

دیدگاه‌های تند سیاسی که بعضاً به دکتر روحانی هم رأی نداده‌اند، به دنبال حاشیه سازی‌اند و می خواهند میراث دار دولت شوند.ما از شیب تند عزل و نصب ها در لرستان راضی نیستیم.از شما خواهش می‌کنیم که موفقیت خودتان را دراین بدانید که بایستی کار سازنده صورت گیرد. جلوی تندروی‌ها رابگیرید. ماهم به عنوان خدمتگزاران مردم تمام تلاشمان را می‌کنیم.

خوشبختانه هم اکنون استان از یک ثبات خوبی برخوردار است ونماینده دولت دراین استان تمام تلاش خود را به کار گرفته است.اگر همه همت کنند وشما توجه ویژه ای داشته باشید فضا برای سازندگی مهیاست.

درادامه صحبت‌های وی، دیگر نمایندگان با اصرار فراوان خواستار ایراد سخنرانی شدند.

***بی آبی، روستاییان الیگودرزی را ناامید کرده است

در ادامه، محمدرضاتوکلی نماینده مردم الیگودرز؛ با انتقاد از اینکه استاندار درگزارشات ارائه شده از استان هیچ اشاره ای به شهرستان الیگودرز نداشته گفت:طرح قمرود به عنوان مسئله اصلی الیگودرز مهجور مانده است.طرحی که با احیای آن ۱۶روستا که خسارات فراوانی از بی آبی دیده‌اند احیا می‌شوند.  توکلی بااشاره به بی توجهی استاندار و دولت به طرح قمرود تصریح کرد :مسائل و مشکلات روستاییان الیگودرزی رابه سمع وزیر نیرو رسانده‌ایم اما متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.  توکلی از ارائه طرح‌های تولیدی شهرستان به هیئت دولت سخن گفت وافزود:متاسفانه استاندار درگزارشات خود به معاون اولرییس جمهور هیچ اشاره ای به طرح‌های شهرستان الیگودرز نداشته است درحالی که ما حدود ۱۰طرح به هیئت وزیران ارائه داده‌ایم.

***پلدختر؛ بیکارترینشهرکشور

کائیدی، نماینده مردم پلدختر، این شهرستان را بیکارترین شهر کشور اعلام و کرد و گفت:آزاد راه خرم زال ۴۰۰۰شغل از مردم پلدختر گرفت.فاصله بین خرم آباد تا پلدختر منبع درآمد خوبی برای مردم حاشیه جاده شمال به جنوب بود اما متاسفانه با ساخت آزاد راه خرم زال این درآمد مدفون شد.  وی بااشاره به آمار ۵۲درصدی بیکاری درپلدختر، عوارض آزادراه خرم زال را ظالمانه قلمداد کرد و تصریح کرد:مردم حاشیه آزادراه برای عبور ومرور عوارض زیادی پرداخت می‌کنند که ضربه سنگینی به اقتصاد خودروداران وارد کرده است.تمام راه‌های روستایی تخریب وبه بن بست کشیده شده‌اند.  کائیدی کارخانه سیمان پلدختر را یکی از صنایع راکد این شهرستان خواند و افزود:پلدختر دومین شهر جهادی کشور بعد از نجف آباد اصفهان است.درشآن این شهر نیست که پس از هفت سال کارخانه ای که می‌تواند سیل بیکاران این شهرستان را شاغل کند، به بهره برداری نرسیده باشد.

***ما فرماندارمان را می خواهیم

بهرام بیرانوند دربرابر اعتراض استاندار مبنی بر ضیق وقت پافشاری کرد وگفت:ما معتقدیم خبررسانی‌ها دربحث عزل فرماندار بروجرد جهت دار بود.به استاندار لرستان و فرماندار بروجرد جفاشد.تقاضای اکید ما برگشت فرماندار بروجرد است.

154

***سدمعشوره مطالبه حیاتی مردم کوهدشت

ملکشاهی نیز مهم‌ترین مطالبه مردم کوهدشت را اتمام پتروشیمی این شهردانست و افزود:بااهتمام دولت این پروژه به سرانجام می‌رسد و مردم را از نگرانی خارج می‌کند.  وی سد معشوره را برای مردم این دیار حیاتی دانست وافزود:باپیگیریهای جدی دولت این سد بار سنگین مشکلات کشاورزان کوهدشتی را مرتفع می‌کند.

****دولت برای لرستان برنامه ویژه ای داشته باشد

عبدی دیگر نماینده خرم آبادی، بیکاری را منشأ مسائل حاد اجتماعی دانست و افزود:دولت برای لرستان و دو استان کمتر توسعه یافته کشور برنامه خاص ومجزایی ارائه دهد.  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، دولت را درکاهش اثرات سوء رفتارهای اجتماعی مؤثر دانست و از معاون اول رییس جمهوری، خواستار برنامه ای منسجم ومفیددراین باره شد.

****ازنا؛ شهری فاقد کمربندی

قائد رحمت؛ نماینده مردم دورود و ازنا با اشاره به مرکزیت سرمایه گذاری و اقتصادی ازنا درلرستان، اعلام کرد:ازنا فاقد کمربندی است.شهری با این عظمت و موقعیت کمربندی ندارد و آمار تصادفات دراین منطقه افزایش یافته است.

وی محور دورود –شازند را برای این منطقه حیاتی دانست و خواهان کمک ویژه دولت به این مسئله شد.

قائد رحمت  درادامه، جابجایی فاز چهارم سیمان دورود را علاوه بر تلاشهای صورت گرفته، بی نتیجه دانست وخواهان همکاری دولت دراین باره شد.

نماینده مردم دورود و ازنا بهراد دورود را علی رغم اتمام پروژه آن، راکد دانست وگفت:چندسال است که کارخانه بهراد دورود ساخته شده ولی هنوز آغاز به کار نکرده است.متاسفانه در گزارش استاندار اشاره ای به این طرح نشد.

قائدرحمت افزود:صنایع غذایی گهر دورود که جزء اختلاس سه هزار میلیاردی بود نیز باید ادامه به کار دهد چون باعث بیکارشدن نیروهای جوان آن شده است.  وی به دیگر طرح‌های دردست اقدام این دوشهرستان اشاره کرد و از دولت خواست که مجدانه پیگیر این طرح‌ها باشد تا به نتیجه دلخواه که ایجاد اشتغال مردم این منطقه است برسند.

****لرستان امروز حاصل تلاش دولتمردان دیروزی است

سوری نماینده مردم نورآباد دربدو سخنانش، از معاون اول ریاست جمهوری خواست تا پیام نمایندگان لرستان را به عنوان امانت به سمع رییس جمهوری برساند.  سوری تصریح کرد:اگر اصل ۴۸قانون اساسی پیاده وعدالت اجرا می‌شد، مردم لرستان که این همه درتمام صحنه‌های انقلاب خود رانشان داده و جانفشانی کردند، اوضاعی بهتر از امروز داشتند.

سوری ساخت پروژه‌های عظیم تولیدی درلرستان قبل از انقلاب را نقطه قوت این استان برشمرد وافزود:مردم لرستان هنوز به یاد دارند که درگذشته طرح‌های خوبی در لرستان اجراشده است. اما متاسفانه حدود ۳۵سال است که مردم این دیار چشم به راه نگاه ویژه مسئولین و دولتمردان هستند.

** با اتمام صحبت نمایندگان مجلس درجلسه شورای برنامه ریزی استانداری که یکی از اعضای اصلی هیئت دولت درآن حضور داشت، باردیگر اهتمام ومطالبه گری مردان لرستان به منصه ظهور رسید. شاید کمبود زمان وبرخی مسائل باعث شد که نمایندگان آن گونه که باید از حقوق مردم لرستان دفاع نکنند اما همین که نمایندگان توانستند دغدغه‌هایشان را به گوش دولتمردان برسانند جای بسی خوشحالی است.این خوشحالی زمانی دوچندان می‌شود که معاون اول رییس جمهور حامل این پیام به رییس جمهور باشد که:مردان لرستان، مردمان لرستان و نمایندگان دولت درلرستان همه به این که باید به لرستان به گونه ای نگریسته شود که درشان ومنزلت آن است اعتقاد داریم. از هر قشر وحزب و مسلکی که باشیم هیچ وقت از مطالباتمان کوتاه نمی‌آییم و دراین میان باید گفت: دست مریزاد مردان لرستان که اینگونه جسورانه ودلسوزانه پای مردم، انقلاب و آرمانهایمان می‌ایستید و برایشان می‌جنگید.

نویسنده : مژگان بیرانوند

درباره admin

bigtheme